Home » Blog » Opvoeden » 6 ontprikkel tips voor jezelf en je kind
ontprikkelen

6 ontprikkel tips voor jezelf en je kind

door | 20 jan, 2022 | Opvoeden

Nu de extra lange kerstvakantie voorbij is komt er wellicht weer wat meer tijd voor jezelf. Tijd voor jezelf klinkt mooi, maar als je kind druk is, niet lekker in zijn of haar vel zit etc. dan is het lastiger om voor jezelf tijd te pakken. 

Net als jijzelf, krijgt je kind veel prikkels te verwerken. In ons huis zijn termen als hoogbegaafd, hooggevoelig, overprikkeld niet weg te denken.

Bewust momenten van rust en ontlading opzoeken helpt in ons gezin goed. Maar hoe doe je dat?

Graag deel ik 6 tips & trics die we inmiddels al doende hebben ontdekt of gekregen van lieve collega therapeuten en coaches. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren, maar hier grijpen wij het meest naar.

1. KRASSEN & BOKSEN

Heeft je kind veel opgekropte frustraties en onrust in zijn of haar lijf zitten en wil hij of zij dit botvieren op zus of broerlief, zichzelf, jou of jouw favoriete kunstwerk in huis?

Zorg dat die frustratie en onrust er uit kan! Hoe?

  • Pijltjes gooien op een dartbord
  • Laat je kind krassen op papier
  • Trampoline springen
  • Touwtje springen
  • Boksen tegen een bokszak (een kussen is een goed alternatief)

2. PUZZELEN

Het maken van een legpuzzel activeert de hersenactiviteit, maar helpt vooral ook om te ontspannen. Het geconcentreerd zoeken tussen die verschillende puzzelstukjes stimuleert je geest namelijk om tot rust te komen.

Laat je kind niet alleen puzzelen, maar ga zelf ook meehelpen. Je zult ervaren dat het jullie beiden ontspanning oplevert. 

Wat ik daarnaast echt een geweldige bijkomstigheid vind van samen puzzelen is dat je wel samen bent, maar elkaar niet hoeft aan te kijken. Al zoekend naar het juiste stukje kunnen er daardoor hele mooie gesprekken ontstaan tussen jou en je kind. Het niet strak tegen over elkaar zitten en elkaar niet hoeven aan te kijken werkt voor kinderen namelijk drempelverlagend in een gesprek. Een mooi moment om te ontdekken waar je kind over piekert of denkt!

Wij puzzelden de afgelopen weken enthousiast aan een puzzel die studentendrukwerk had gemaakt van ons eigen gezin. Hoe leuk is dat!

fotopuzzel gezin

3. NAAR BUITEN

Duik met je kind de natuur in. Naar het bos, park, strand. 20 minuten uitwaaien en een frisse neus halen maakt bewezen gelukkig en verminderd stress. Zowel bij volwassenen als bij kinderen.

Dagelijks contact met de natuur helpt je kind ook nog eens bij het beter concentreren.

Nog een voordeel? Heb je binnen continu strijd met je kind? Verandering van omgeving doet wonderen voor zowel jouw humeur als dat van je kind ;-). Het zorgt er voor dat je niet blijft hangen in de situatie en makkelijker kan omschakelen naar het nu.

4. PLANNEN

“Mama.. Heb ik gym vandaag? Moet ik een broodje eten op school? Wie komt mij ophalen? Moet jij werken? Kan ik afspreken? Gaan we…..?”

Zijn deze vragen herkenbaar?

Het is goed om je te beseffen dat jij wel bij jouw gedachten kan, maar dat je kind dit niet kan. Dus in jouw hoofd weet je wat de planning is van de dag, maar als je dit niet deelt met je kind tast hij of zij in het duister en komen sommige afspraken onverwachts. Een kind kan dan boos worden omdat het net lekker in het spel zit en dan opeens weg moet. Let eens op wat je wel een niet deelt over de planning in jouw hoofd.

Kinderen houden van structuur, voorspelbaarheid, houvast en regie. Als ze dit niet vervolgens niet voldoende krijgen kan dit voeding zijn voor onrust en overprikkeling. Dus geef duidelijkheid op het niveau van je kind, door een planner met woorden of pictogrammen.

Wie bij ons de hal in stapt ziet een weekplanner hangen. Het helpt meer structuur aan te brengen en rust, maar ook nog genoeg ruimte voor spontaniteit. Ook dat vind ik namelijk belangrijk!

We vullen hem op zondag met het hele gezin in. Zo zien ze ook wat hun ouders allemaal doen en krijgen ze ook meer zicht en begrip voor onze tijd. 

dagplanning kind

5. OP EN TOP ONTSPANNING

Sommige kinderen hebben baat bij voelen van druk of warmte om te kunnen ontspannen.

Denk hierbij aan:

  • Het voelen van druk en warmte op het lichaam door bijv. een warme pittenzak op de buik te hebben liggen en een paar kussens op de benen.
  • Is het inslapen een probleem door overprikkeling? Een slaaptunnel of verzwaringsdeken kan hierbij door de tegendruk diepe ontspanning bieden. Wij zijn fan van de slaaptunnel van Liefs uit Giesenburg
  • Een warme douche of bad
  • Een massage voor het slapen gaan kan ook wonderen doen. Maak bijv. tijdens het vertellen van een verhaaltje tekeningetjes op de rug van je kind.

6. PARKEERGARAGE

Dit is een oefening waarbij je alle gedachten die in je hoofd ronddwalen op papier zet.

Komt jouw kind ‘s avonds vaak zijn/haar bed uit met een vol hoofd? Dan kan deze oefening helpen.

Pak een vel papier en verdeel het papier met 7 lijnen: dit zijn de 7 verdiepingen van de parkeergarage.
Op elke verdieping mag je kind 10 gedachten parkeren (opschrijven).

Nu hoor ik je denken: Dat zijn 70 gedachten!!! Klopt en je zult zien hoe makkelijk je kind deze vol krijgt.
Je zult verstelt staan hoeveel er dus in het hoofd van je kind rond dwarrelt aan gedachten, zorgen, moet dingen, wensen, verlangens, woorden, liedjes, etc. Dit zorgt voor ruis. Door ze te ordenen en op te schrijven kun je ze letterlijk parkeren.

Kan je kind (nog) niet zelf schrijven? Laat ze hard op uitspreken en schrijf ze op voor je kind.

En nu jij. Op welke manier ontprikkelt en ontspant jouw kind het beste? 

Nog even dit: Zorg voor jezelf

AL deze tips kun je ook op jezelf toepassen als je merkt dat je hoofd vol zit en je lijf gespannen.

Waarom? Als mama ben je een groot rolmodel en hoofdpersoon in het leven van je kindJuist dan is het belangrijk om jezelf op de eerste plaats te zetten.

Niet vanuit egoïsme, maar zodat je kunt blijven zorgen en geven, zonder uitgeput te voelen.

En wat dacht je van de mooie boodschap naar je kind toe, dat je het waard bent om jezelf op 1 te zetten.

Ik ben coach voor moeders en zelf moeder van drie dochters. Ik zie mijn dochters groeien en ik groei met ze mee in het moederschap. Iets dat ik echt niet altijd makkelijk vind en tegelijk het mooiste dat er is!

Kun je wel wat meer support gebruiken om structureel goed voor jezelf te zorgen? Check dan snel hier wat ik voor jou kan betekenen.

Of ontprikkel direct een heel weekend tijdens het MAMAZ retreat ;-). 

Over Elisabeth

Coach voor moeders en ruim 8 jaar moeder van inmiddels drie dochters.
Mijn missie is dat moeders zichzelf (weer) aandacht geven en zich leren waarderen als de geweldige vrouw en moeder die ze nu al zijn.

Gerelateerde artikelen

Mama ben jij niet verdrietig?

Mama ben jij niet verdrietig?

Hoe ik mij voel slaat ongefilterd over op onze kinderen. Zij voelen sterk aan hoe hun vader of moeder zich voelt. Spiegelen dit en laten hun eigen gemoedstoestand hiervan afhangen. Jouw gevoel, gedrag en volledige communicatie beïnvloedt hun gedrag en visa versa.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin